Mladí řidiči do 24 let jsou nejrizikovější skupinou. Podle odborníků je to tím, že obecně přeceňují své řidičské schopnosti a současně podceňují možná rizika, což se projevuje v jízdním stylu, ale také s tím souvisejících příčinách.
Každoročně zaviní kolem deseti tisíc dopravních nehod. Riskují životy své i ostatních účastníků silničního provozu. Konkrétně v loňském roce způsobili 15 % všech úmrtí na silnicích, což si vyžádalo 84 mrtvých a dalších 272 těžce zraněných. Nejčastěji nepřizpůsobili rychlost dopravně technickému stav vozovky, například vjeli příliš rychle do zatáčky nebo právě kvůli nebezpečnému stylu jízdy nezvládli řízení a vyjeli mimo silnici. „Nejvíce fatálních nehod způsobují řidiči s délkou praxe jeden rok od udělení řidičského oprávnění,“ komentuje Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti. „Nabízí se otázka, zda se neinspirovat v zahraničí. Např. v sousedním Rakousku, kde funguje dvoufázový systém získávání řidičského oprávnění. To znamená, že po jeho získání jezdí mladí řidiči v provozu a po zhruba čtvrt roce absolvují zdokonalovací část, kde lektoři mohou odhalit mezery. Díky tomuto systému se v zemi snížily nehody čerstvých řidičů téměř o 45 %,“ dodává Polák. Podle něj si můžeme vzít příklad i z jiných států, kde je běžný řidičský průkaz na zkoušku, omezení jeho platnosti nebo jízda pod dohledem.
Na možnost inspirace zahraničními systémy výuky mladých řidičů upozorňuje také BESIP Ministerstva dopravy, který říká: „Mladí řidiči mají specifický vztah k řízení odpovídající věku. Mají vyšší toleranci k riziku a nekritičnost vůči svým dovednostem. To vede k rizikovějšímu způsobu řízení. Statistiky nehod jsou v tomto jasně vypovídající. Musíme se proto více zaměřit na to, aby si mladí lidé na cvičné ploše co nejvíce vyzkoušeli limity a chování vozidla a naučili se v autoškole rozpoznat rizika hrozící na silnici,", Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP.