Jelikož na tuhle otázku neexistuje jednoznačná odpověď, lidé z Mojekolo sepsali všechna pro a proti jednotlivých řešení, aby vám usnadnili výběr.
Přední cyklosedačka
Jakmile dítě umí sedět samo, můžete se začít poohlížet po vhodné cyklosedačce. Existují dva základní typy dětských sedaček. První typ – přední cyklosedačka – se montuje před jezdce na horní rámovou trubku, eventuálně na řídítka. Jejich velkou výhodou je, že máte s dítětem neustály kontakt, a taky to, že vám svým umístěním úplně nerozhodí těžiště. Jsou i lehčí než zadní sedačky, takže jízdní vlastnosti kola se až tak moc nemění.
Kvůli svému umístění mají ale přední sedačky kratší opěradlo, takže neposkytují dostatečnou oporu dětským zádům ani hlavičce. Navíc mohou některé sedačky umístěné před jezdcem zavázet při šlapání, proto se hodí spíš na krátké popojížďky. Při montáži mohou na kolo můžou někdy překážet lanka brzdy a přehazovačky, takže si před koupí dobře prohlédněte systém upevnění sedačky i svoje kolo.
Z bezpečnostního hlediska je to nerozhodný „souboj“ mezi příznivci zadních a předních sedaček. Fanoušci předních sedaček tvrdí, že v případě pádu člověk intuitivně chytá dítě před sebou a je schopen ho alespoň trochu ochránit. Odpůrci sedaček vepředu zase argumentují tím, že při pádu jde dítě na zem jako první a jezdec padá na něj. Objektivního vítěze asi nejde určit. Vždy to bude o konkrétní situaci a místě. Ideální v obou případech je nepadat vůbec.
Plusy a mínusy přední cyklosedačky
+ umožňuje dobrý kontakt s dítětem
+ poskytuje dítěti dobrý rozhled
- má menší nosnost
- poskytuje minimální oporu zad a šíje
- nechrání dítě před větrem, prachem a muškami
- omezuje jezdce při šlapání
Zadní cyklosedačka
Druhým typem je zadní dětská sedačka, která se pomocí speciálního adaptéru upevňuje na sedlovou trubku nad zadní kolo. Existují ještě zadní cyklosedačky, které lze připevnit na zadní nosič, ten však musí mít požadovanou nosnost, aby se pod váhou sedačky s dítětem nezhroutil.
Zadní sedačky mají robustnější konstrukci a vysoké opěradlo, takže jak záda, tak hlava dítěte mají dostatečnou oporu. Lepší modely jsou navíc polohovatelné. Až vám dítě v sedačce usne, můžete mu sklopit opěradlo dozadu, aby mu tolik nepadala hlavička.
Výhodou je i odpružení sedačky a taky to, že má zpravidla větší nosnost (až do 22 kg) než ta přední. I z praktického hlediska jdou plusové body na konto zadní sedačky. Na kolo se totiž montuje jen poměrně malý adaptér, takže lze sedačku kdykoliv snadno a rychle demontovat a kolo normálně používat. Přikoupit se dá i samostatný adaptér, takže můžete mít na každém kole jeden, aby sedačku mohl vozit jak tatínek, tak maminka.
Nevýhody lze spatřovat v tom, že je dítě za vámi. Znamená to za prvé horší komunikaci, za druhé omezený rozhled pro dítě (může koukat jenom do stran) a za třetí těžiště posunuté nad zadní kolo, tedy zhoršenou ovladatelnost obzvlášť, když se dítě začne vrtět.
Ani zadní sedačku nelze nainstalovat na všechna kola. Na karbonové rámy sedačky rozhodně nepatří a celoodpružené biky jsou taky spíše ze hry. Většinou totiž není sedačku za co uchytit, a když jo, naráží zadní kolo při propružení zespoda do sedačky. Vyšší váha znamená i větší zátěž pro čepy zadní stavby a tlumič.
Plusy a mínusy zadní cyklosedačky
+ větší opěradlo poskytuje oporu zádům i hlavě
+ konstrukce sedačky poskytuje poměrně dobrou ochranu
+ má větší nosnost a je odpružená
+ před prachem a muškami je dítě chráněno jezdcem
+ dá se snadno a rychle demontovat
- dítě nemáte na očích
- dítě může koukat jen do stran
- jezdec nemůže mít batoh
- těžiště je posunuté nad zadní kolo
Dětský vozík za kolo
Vozík za kolo je nejnovější alternativou pro rodinné cyklovýlety. Je to trend jen několika posledních let, ale svou oblíbeností se už hravě vyrovná mnohem starším zadním sedačkám. Obrovskou výhodou dětského vozíku je, že v něm díky speciálním vajíčkům a miminkovníkům můžete převážet děti už od prvního měsíce života. To v sedačkách nejde. Dítě se nejdříve musí naučit samostatně sedět a držet hlavičku, až pak může do sedačky.
Vozíky mají navíc lepší odpružení, takže je jízda pro malé pasažéry pohodlnější, než v kterékoliv sedačce. Plusem vozíků je i to, že trubková konstrukce chrání dítě ze všech stran a způsob uchycení za kolo zajišťuje, aby v případě pádu kola vozík zůstal v horizontální pozici.
Dětský vozík má i další přednosti. Je neskutečně variabilní. Stačí odmontovat tažnou tyč, namontovat otočné kolečko a promění se ve sportovní kočárek. Přikoupit se dá i joggingové kolečko na běh nebo jízdu na inlinech a existují dokonce ski sety namísto kol, takže v zimě můžete s vozíkem vyrážet i na běžky. Praktickou vychytávkou je i velký zavazadlový prostor a dostupnost jedno i dvoumístných variant. Plusem je i možnost dokoupení druhého tažného zařízení na kolo, aby mohli s vozíkem jezdit střídavě oba rodiče.
Na cyklistických fórech schytávají vozíky kritiku i za to, že mají výrazně menší výšku než samotný cyklista, takže je ostatní účastníci provozu mohou přehlédnout. Právě proto jsou všechny vozíky z výroby vybaveny výraznou vysokou vlaječkou, odrazkami a velkou spoustou reflexních prvků.
Objektivní nevýhodou vozíku může být větší šířka, takže musíte počítat s tím, že se neprotáhnete všemi lesními pěšinkami. Ve městech pak pozor na ostrůvky, obrubníky a vyvýšené krajnice silnic. Za mínus se dá považovat i horší skladnost. Vozík se sice dá složit "na placku", ale stejně pro něj musíte počítat s místem navíc, ať už v garáži nebo v kufru auta při cestování.
Plusy a mínusy dětského vozíku za kolo
+ trubková konstrukce chrání dítě při nehodách
+ dítě má pohodlnější posed a dostatek místa
+ umožňuje přepravovat i nemluvňata od 1. měsíce věku (při dokoupení miminkovníku)
+ využijete ho i pro jiné sportovní aktivity
+ máte k dispozici velký zavazadlový prostor
+ můžete převážet více dětí (dvoumístné varianty)
+ spolehlivě chrání děti před větrem i deštěm
- nemáte kontakt s dítětem
- souprava je výrazně širší, delší a hůře manévrovatelná
- musíte počítat s místem navíc při přepravě i uskladnění
Tažná tyč pro větší děti
Na výlety se staršími dětmi, které už samy pár kilometrů zvládnou, se hodí tažná tyč. Montuje se na sedlovku a připevňuje k hlavové trubce taženého kola. Na vyjížďku tak malý cyklista vyráží na vlastním kole a až se unaví, připojíte tažnou tyč a bezpečně ho dotáhnete domů. Díky tomu si můžete dopřát i delší společné cyklovýlety. Tažná tyč je teleskopická a ve složeném stavu se dá připevnit k zadní vidlici, takže nepřekáží, když dítko zrovna šlape za svoje.
Plusy a mínusy tažné tyče
+ zvládnete spolu i delší výlety
+ tyč je skládací, takže můžete střídat samostatnou jízdu s tažením
+ dítě má pocit, že jede samo
- nemáte kontakt s dítětem
- kvůli vyvýšenému přednímu kolu jede dítě v lehce nepřirozené pozici
Hlavním cílem projektu Na kole jen s přilbou, který realizuje řadu let Tým silniční bezpečnosti je snížení nehodovosti a zejména následků dopravních nehod cyklistů v ČR zapříčiněných nepoužitím, či nesprávným použitím bezpečnostních prvků při jízdě na kole prostřednictvím komunikační kampaně. Projekt je spolufinancován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Mezi významné partnery patří Policie ČR, Horská služba ČR, BESIP, Mojekolo.cz, Toyota a podnik Lesy České republiky, s. p.