Za loňskou zimní sezonu, tedy od 1. 11. 2021 do 31. 3. 2022, se podle dat Centra dopravního výzkumu stalo v Libereckém kraji celkem 233 dopravních nehod na sněhu či náledí. Jen zázrakem při nich nikdo nepřišel o život, vyžádaly si však jedno těžké zranění. Nejčastější příčinou, ve 104 případech, bylo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, tedy náledí, sněhu nebo mokrému povrchu. Za nimi se se shodným počtem 26 nehod drží nezvládnutí řízení vozidla a jiný druh nesprávného řízení.
V České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. V případě, že je na začátku úseku umístěna dopravní značka C15 zimní výbava, platí tato povinnost v uvedeném období vždy, bez ohledu na stav silnice. „Vzhledem k předpovědi počasí a možnému zhoršení situace je možné značení, které řidiče upozorňuje v těchto úsecích na povinnou zimní výbavu, aktivovat i dříve. Takových silničních úseků je v Libereckém kraji od loňského roku devatenáct, kdy přibyla silnice III. třídy z Horního Maxova na Karlov v Jizerských horách. Jedná se zejména o silnice v chráněných oblastech Jizerských hor a západních Krkonoš, kde není možné solit,“ upozorňuje Jan Sviták, statutární náměstek hejtmana odpovědný za resort dopravy. Vjezd na takový úsek bez zimní výbavy znamená jisté komplikace a možná i ohrožení života.
Liberecký kraj je z velké části horskou a podhorskou oblastí, která je na zimní údržbu náročná. Krajská firma Silnice LK a.s. zajišťuje údržbu na 2 061 kilometrů silnic II. a III. třídy a Petr Správka, předseda představenstva Silnice LK a.s., dodává: „Z celkového počtu 2 061 km silnic II. a III. třídy bude 856 kilometrů udržováno chemickým posypem a 1 071 kilometrů inertním posypem. O zimní údržbu komunikací se v Libereckém kraji bude starat 34 dispečerů a 150 řidičů.“
Celková délka úseků silnic II. a III. třídy, na kterých nebude prováděna zimní údržba, činí 57,42 kilometru. Většinou se jedná o málo využívané silnice III. třídy, kde nejezdí veřejná doprava. Zimní údržba silnic I. třídy v zimním období 2022/2023 na území Libereckého kraje bude pro majetkového správce Ředitelství silnic a dálnic ČR p. o. zajištěna Sdružením ESA (EUROVIA CS, a.s., Silnice LK a.s., AVE CZ odpadové hospodářství s.r.o.).
„Výjimkou je silnice II. třídy 290 z Desné na Smědavu, která vede kolem přehrady Souš v Jizerských horách a s prvním sněhem se pro veškerou dopravu uzavírá kvůli ochraně zdroje pitné vody. Sníh se v místech může držet opravdu dlouho. Dokazuje to předloňská zima, kdy jsme silnici otevřeli až v druhé polovině května, tedy po rekordních 180 dnech,“ doplňuje Jan Sviták.
Ranní mrazíky i první sněhové vločky jsou neklamným znamením, že je nejvyšší čas přezout vůz do zimního dezénu. Jezdit na letních nebo ojetých zimních pneumatikách je hazard. Nekvalitní obutí významně snižuje efektivitu asistenčních systémů zajišťujících ovladatelnost vozidla. Pneumatiky by měly mít správnou přilnavost na sněhu a ledu. „Kvalitní novou pneumatiku pro zimní provoz poznáte podle tzv. alpských symbolů, tedy symbolu horského štítu s vločkou nebo rampouchy. První z piktogramů informuje o záběru pneumatiky na sněhovém povrchu, druhý je určen především pro skandinávské země a definuje záběr pneumatik na ledovém povrchu. Takové pneumatiky jsou zárukou kvalitních vlastností i za zimních teplot,“ připomíná za Tým silniční bezpečnosti Jan Polák.
Zimní pneumatiky jsou vyrobené z materiálu, který zaručuje jejich potřebnou přilnavost k povrchu vozovky pod teplotu plus sedm stupňů Celsia. Jsou proto výrazně lepší než pneumatiky letní či celoroční. Brzdná dráha vozu s letními pneumatikami může být až o čtvrtinu delší. Zhoršuje se i stabilita řízení a auto je náchylnější ke smyku. Připomeňme, že zimní pneumatiky musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů minimálně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3,5 t nejméně 6 mm. „Kvalita pneumatiky klesá s hloubkou dezénu. Výška běhounu nové pneumatiky je zhruba osm milimetrů. Pokud je časem sjetý na šest milimetrů, prodlužuje se délka brzdné dráhy o pětinu. Při zákonem stanovené minimální hranici čtyř milimetrů se pak prodlouží až o polovinu,“ upřesňuje ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák a dodává: „Proto se doporučuje používat pneumatiky do pěti let od jejich zakoupení. Po delší době mohou za nižších teplot ztrácet své vlastnosti.“