Výběr autosedačky není radno podceňovat, protože děti tráví v autě poměrně dost času. Mnozí se stanou spolujezdci už cestou domů z porodnice. Parametry pro novorozence a pro starší děti jsou rozdílné. Jakmile povyrostou, tak z prvních sedaček, obvykle takzvaných vajíček, přesedají do autosedaček další kategorie. „Ze zákona v autosedačkách děti při jízdě musí být umístěny do tělesné hmotnosti nižší než 36 kg a výšky menší než 150 cm. Začínají ve vajíčku, pokračovat by měly ideálně v sedáčkách umístěných proti směru jízdy, a končit ve velkých sedačkách. Měli bychom se úplně vyhnout zažitým podsedákům,“ říká Markéta Novotná za krajské pracoviště BESIP Ministerstva dopravy pro Liberecký kraj. Ty nechrání trup a oblast hlavy, zejména v případě bočních nárazů.
Dětská autosedačka je věc, která by se neměla rozhodně podcenit
„Existují různé typy, ale bezpečné jsou jen tehdy, když jsou správně použité. V první řadě musí být dětská autosedačka řádně připevněna v automobilu. Při výběru je potřeba si pohlídat, zda autosedačka vhodně pasuje a vejde se do vašeho vozidla. Ne každá je vhodně připevněna v každém automobilu,“ pokračuje Novotná.
To stejné platí i pro děti. Každé dítě je při stejné váze jinak vysoké a naopak. Každé dítě nebude vhodně usazené v každé sedačce. „Vybírat si sedačku podle doporučení influencerů není tou nejbezpečnější variantou,“ upozorňuje Patrik Lang z Týmu silniční bezpečnosti. Výběru autosedačky je potřeba věnovat čas. Ovšem ani nejkvalitnější sedačka neochrání naše ratolesti, pokud nebudeme dodržovat řadu dalších bezpečnostních zásad správného usazení a poutání.
V první řadě musí pás správně vést, v případě 3-bodého pásání přes klíční kost, hrudní kost a boky. Musí být dotažený do těsné blízkosti s tělem a narovnaný. Nejen u dětských sedaček by se nemělo zapomínat na nastavení hlavové opěrky, která by měla být vždy minimálně v úrovni temene hlavy, lépe však alespoň dva centimetry nad. U sedaček proti směru jízdy se řídíme 2 prsty mezi rameny a dolní hranou hlavové opěrky.
Dostatečně chráněny nejsou příliš oblečené děti v sedačkách
Huňaté bundy sice ve voze zajistí teplo, ale pokud dojde k nehodě, představují velké nebezpečí. Platí čím méně vrstev, tím lépe. „Zejména v zimním období dospělí často zapomínají na to, že by svou ratolest nikdy neměli zapínat do autosedačky v tlusté bundě nebo několika vrstvách oblečení, a to i když jedou krátkou vzdálenost. Aby dítě bezpečnostní pás chránil, musí být co nejvíce na těle.“ varuje Jan Polák, koordinátor bezpečnosti silničního provozu Libereckého kraje.
V autě je důležité pohodlí. Sezení v bundě tomu nepřispívá. Dítě, které je během cesty navlečené do péřovky, se nebude po chvíli cítit dobře. Začne se vztekat, ošívat, jeho chováním může být rázem rušen řidič a ohrožena bezpečnost jízdy. Ideální je proto auto před cestou nastartovat a trochu předehřát nebo mít ve voze připravenou deku. Pokud je dítěti chladno, po správném připoutání je nejjednodušší a bezpečné ho přikrýt.
Pravidlo oblékání platí ostatně i pro dospělé. Bez příliš teplého oblečení se bude za volantem cítit lépe řidič i ostatní spolujezdci. „Zimní bunda značně omezuje v pohybu. Pás přes hladký povrch bundy může sklouznout a neudrží tělo tam, kde by měl. Nejlépe funguje, když ho máme na svém těle,“ říká Jan Polák. Pod pásem by neměly být umístěny žádné pevné nebo ostré předměty jako propisky, klíče, zapalovače apod.
S dětmi je potřeba mluvit a vysvětlovat jim pravidla bezpečného chování v dopravním provozu. Poutání v autech se například věnují časopisy Střeštěnov i animovaný spot, které vznikly díky projektu Markétina dopravní výchova. Další pomůcky a rady včetně dvou zmíněných jsou k dispozici na www.dopravnivychova.cz. Projekt je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.
Tým silniční bezpečnosti ve spolupráci s BESIPem, Libereckým krajem, Policií ČR a dalšími partnery v tomto roce připravili novou informační brožuru, která shrnuje základy správného usazení a poutání dětí v dětských zádržných systémech.