Během ledna letošního roku došlo na území Libereckého kraje ke 312 dopravním nehodám vyšetřovaným Policií ČR. Obešly se bez obětí na životech, těžce zraněni byli dva lidé, dalších 66 utrpělo zranění lehké. Přímé hmotné škody dosáhly 13 229 900 korun. Oproti roku 2015 se stalo o 21 nehod více (tj. o 7,2 %), stejně jako v roce 2015 při nich nepřišel nikdo o život, o 6 poklesl počet těžce zraněných (tj. o 75 %), naopak lehce zraněno bylo o 19 osob více (o 40 %). Výše přímých hmotných škod vzrostla o 1 747 200 korun (tj. o 15,2 %). Varujícím zjištěním je, že od 67 nehod viníci ujeli.
Hlavními viníky byli tradičně řidiči motorových vozidel. Způsobili 245 nehod. Dvě kolize způsobili řidiči nemotorových vozidel, čtyři jdou na vrub chodců, vysoký byl počet střetů zaviněných lesní zvěří či domácími zvířaty – rovných šedesát, o 27 více než v roce předchozím. K jedné nehodě došlo v důsledku závady pozemní komunikace. „Bouralo se především z důvodu nesprávného způsobu jízdy. Následovaly nehody, jejichž příčinou byla nepřiměřená rychlost jízdy a nedání přednost,“ upřesňuje Vlasta Suchánková, vedoucí oddělení tisku a prevence Krajského ředitelství PČR Libereckého kraje. „Došlo k sedmnácti nehodám s asistencí alkoholu. Jejich počet je o dva vyšší než v loňském roce. V jejich důsledku naštěstí nebyli žádní těžce či dokonce smrtelně zranění. Je ovšem třeba zdůraznit, že v devíti případech byla v krvi viníka zjištěna hladina alkoholu přesahující 1,5 promile,“ dodává Jan Polák, koordinátor bezpečnosti silničního provozu Libereckého kraje.
Závažné následky dopravních nehod za první letošní měsíc byly oproti loňskému roku příznivější. Je ovšem třeba mít na paměti, že pokud budeme chtít v Libereckém kraji splnit předpoklady dané aktuální Národní strategií bezpečnosti silničního provozu, bude muset v letošním roce poklesnout jak počet usmrcených, tak těžce zraněných. A pokles to nebude malý. Počty obětí se musí snížit 39 a počty těžce zraněných o 14 procent. „To, že byl v lednu vývoj závažných následků nehod oproti loňskému lednu příznivější, je samozřejmě potěšující zjištění. Nicméně v letošním roce chceme, aby Liberecký kraj splnil strategické úkoly dané Národní strategií. Pozornost budeme tedy věnovat dalšímu zvyšování kvality silniční infrastruktury a jednou z klíčových oblastí budou i preventivní akce zaměřené na všechny skupiny účastníků silničního provozu,“ uzavírá Vladimír Mastník.
Mrtvých ubylo i v rámci celé České republiky
Během ledna vyšetřovala Policie ČR celkem 7 695 dopravních nehod, zemřelo při nich 27 osob (do 24 hodin po nehodě), dalších 119 bylo těžce a 1 705 lehce zraněno. Přímé škody byly vyčísleny na 441 120 600 korun. Počet vyšetřovaných nehod vzrostl o 764 (tj. o 11 %), při nich zemřelo o 7 osob méně (o 20,6 %), o 34 byl nižší i počet těžce zraněných (o 22,2 %), naopak o 251 osob více utrpělo zranění lehké (nárůst o 17,3 %). Výše přímých škod vzniklých v důsledku nehod byla vyšší o 49 211 200 korun (tj. o 12,6 %). Od 1 369 nehod (tj. v 17,8 % případů) viníci ujeli. Zemřel při nich jeden člověk, bez pomoci viníci ponechali čtyři těžce a 37 lehce zraněných. „Někoho zranit a ponechat jej bez pomoci je projevem chladného hyenismu. Fenomén ujíždění od zaviněných nehod má navíc vzrůstající tendenci, letos bylo oproti loňskému lednu takových případů o 91 více,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Nejčastěji se umíralo z důvodu nepřiměřené rychlosti jízdy (10 obětí), nesprávného způsobu jízdy (8 usmrcených) a nedání přednosti (5 zemřelých). Závažnost dopravních nehod byla ve srovnání s lednem 2015 nižší. Na jeden tisíc nehod vyšetřovaných PČR zemřelo 3,51, v roce loňském 4,91 osoby. To potvrzuje, že na výrazném snížení počtu usmrcených se významně podepsalo několik velice chladných dnů s bohatou sněhovou nadílkou. Za takových podmínek se sice častěji bourá, řidiči však jezdí pomaleji, následky nehod proto nebývají tak tragické.
Podaří se letos snížit počet usmrcených o 30 procent?
Aktuální Národní strategie bezpečnosti silničního provozu stanoví, že v letošním roce by nemělo na silnicích v ČR zemřít více než 465 osob a počet těžce zraněných by neměl být vyšší než 2 555. V porovnání s loňským rokem, kdy o život přišlo 660 osob, musí dojít ke snížení obětí nehod o rekordních 29,5 procenta. Je tento cíl reálný? Mohl by, v lednu dosáhl počet usmrcených 27, o 3 méně, než Národní strategie připouští. „Je před námi ještě předlouhých jedenáct měsíců. Na každém z nás záleží, nakolik se podaří tento ambiciózní cíl splnit. Cíl, jehož dosažení ušetří 195 lidských životů,“ uzavírá Roman Budský.