Na Liberecku došlo během prvních dvou měsíců letošního roku celkově k 705 nehodám vyšetřovaným Policií ČR. Zahynuli při nich dva lidé, dalších 6 bylo zraněno těžce a 139 lehce. „Oproti loňskému roku přibylo nehod, a to o 101. Počet jejich obětí se zvýšil o jednu. Na druhou stranu výrazně méně – o šest - bylo těch, kdo utrpěli zranění těžké. A také se snížil počet lehce zraněných, konkrétně o osm,“ uvádí Vlasta Suchánková, vedoucí oddělení tisku a prevence Krajského ředitelství PČR Libereckého kraje. Alkohol či drogy asistovaly při 34 nehodách. To je sice více o 2 případy, ale na rozdíl od loňského roku při nich nikdo nepřišel o život. „Bohužel však neustále narůstá počet nehod, od kterých viníci ujedou. Letos již došlo ke 195 takovým událostem, o 81 více než loni,“ upozorňuje Jan Polák, koordinátor bezpečnosti silničního provozu Libereckého kraje.
Celostátně více nehod i mrtvých, méně zraněných
Během prvních dvou měsíců letošního roku šetřila Policie ČR celkově 15 331 dopravních nehod, při kterých přišlo o život 59 osob, přičemž v lednu zemřelo 31 a v únoru 28 z nich. Dalších 184 jedinců utrpělo zranění těžké a 2 770 lehké. Meziročně se zvýšil počet nehod o 641 (tedy o 4 %) a statistiky zaznamenaly o jednoho usmrceného více. Naopak poklesly počty zraněných. Těch těžce bylo méně o 112 (o 38 %) a lehce dokonce o 347 (11 %). Počet obětí nehod, ke kterým došlo během prvních dvou měsíců roku, byl od roku 1993 druhý nejnižší, hned za rokem 2016 (tehdy zahynulo 58 osob). Nejvíce mrtvých bylo v roce 1993, a to 191.
Nejčastěji umírali řidiči osobních vozidel a jejich spolucestující (35 případů), dále pak chodci (15), cestující v nákladních vozidlech (5), cyklisté (3) a rovněž tak jeden cestující v autobusu. Nejvíce lidí přišlo o život vinou řidičů osobních vozidel (47). Šoféři nákladních automobilů zavinili smrt 9 lidí, cyklisté dvou a vinou řidiče autobusu zahynula jedna osoba. Meziročně zemřelo více osob cestujících v osobních vozech, a to o 9. O jednoho mrtvého více bylo i při nehodách nákladních vozidel či autobusů. Naopak výrazně poklesl počet usmrcených chodců (o 9), rovněž tak bylo o jednoho mrtvého cyklistu méně. Během ledna a února letošního roku se smrt vyhýbala motocyklistům.
V obci zahynulo 20 (snížení o 31 procent), mimo obec 39 osob (naopak zvýšení o 34 %). Meziročně více obětí bylo zaznamenáno u nehod, ke kterým došlo na silnicích II. třídy (o 38 %), III. třídy (o 57 %) a na dálnicích (o třetinu). O polovinu méně bylo obětí nehod, ke kterým došlo na místních komunikacích. Počet zemřelých na silnicích I. třídy byl stejný jako v roce 2016. Alkohol a rovněž tak drogy si připsaly po jednou mrtvém. Alkohol měl na svědomí o 6 méně mrtvých než loni.
Během února nikdo nezemřel na železničním přejezdu
Drážní inspekce uvádí, že na železničních přejezdech došlo od začátku ledna do konce února k 29 střetům, při nichž 6 lidí zahynulo a dalších 13 bylo zraněno. Počet těchto událostí se meziročně zvýšil o jednu, o 6 více bylo i zraněných. Naopak bylo o jednoho mrtvého méně. Pozitivní je, že během února při celkově 4 střetech účastníků silničního provozu s drážními vozidly nikdo nezemřel.
V šesti krajích meziročně více mrtvých
Nejvíce mrtvých zaznamenaly statistiky nehod v krajích Jihočeském, Plzeňském (shodně po 8) a dále Moravskoslezském, Středočeském a Zlínském (po 7). Naopak nejméně obětí bylo v Praze, na Karlovarsku a Olomouckém kraji (po 1). Oproti roku 2016 jednoznačně nejvíce usmrcených přibylo v Jihočeském kraji (nárůst o 7) a na Zlínsku (o 5). Vyšší počet obětí zaznamenali policisté i v krajích Plzeňském, Jihomoravském, Libereckém a Karlovarském. Na Vysočině zemřeli stejně jako loni 3 lidé. Ve zbývajících sedmi krajích byly statistiky fatálních nehod meziročně příznivější, k výraznému poklesu mrtvých došlo v Praze a v krajích Moravskoslezském a Olomouckém (shodně o 4).
Pohled na statistiky optikou Národní strategie bezpečnosti silničního provozu „Letos by při nehodách nemělo zahynout více než 427 osob. Bohužel však se zdá, že některé kraje mohou mít s plněním regionálních ukazatelů fatálních nehod problém. Konkrétně se jedná o Zlínsko, kde zemřelo již 32 procent z celkového maximálně přípustného ročního počtu obětí,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Jen o něco příznivější situace je na Plzeňsku (26 %) a v Jihočeském kraji (21 %). Naopak velmi nadějně se statistiky smrtelných nehod vyvíjejí na Olomoucku, kde zemřela 4 procenta z celkového max. přípustného počtu obětí, podobně je tomu na Ústecku, Praze (po 5 %) a na Karlovarsku (6 %). V Libereckém kraji letos vyhasly při nehodách 2 lidské životy z maximálně 13 přípustných. „Náš kraj věnuje problematice závažné dopravní nehodovosti zvýšenou pozornost. I v letošním roce budeme systematicky podporovat celou řadu aktivit cílených na nejrizikovější skupiny účastníků silničního. Zapojíme se také našimi aktivitami do celosvětového týdne bezpečnosti, který proběhne začátkem května“ uvádí Marek Pieter, náměstek hejtmana, řízení rezortu dopravy, investic a veřejných zakázek.