V České republice vyšetřovali dopravní policisté do konce května 40 183 nehod, při nichž 167 osob přišlo o život, 724 bylo zraněno těžce a 8 563 lehce. Meziročně se sice navýšil počet nehod o 1 369, nicméně o 20 méně bylo usmrcených, o 213 se snížil počet zraněných těžce a o 91 lehce.
- Nejvíce nehod (33 696) zavinili řidiči motorových vozidel, zemřelo při nich 157 lidí.
- Nejvíce obětí měli na svědomí řidiči osobních automobilů (115, stejně jako loni), následují řidiči nákladních vozidel (27, z toho 13 řidiči automobilů o celkové hmotnosti nad 12 tun). Nehody zaviněné ze strany motocyklistů si připsaly 12 mrtvých (meziročně o 1 více), vinou řidičů autobusů stejně jako loni zemřeli 2 lidé. V případě jednoho usmrceného se nepodařilo viníka zjistit, neboť z místa nehody ujel (meziroční pokles o 5 mrtvých).
- Od ledna do května zahynulo 21 motocyklistů, 12 z nich (tedy 57 %) vlastní vinou. „Řada motorkářů nesleduje tachometr, vycházejí z tzv. pocitové rychlosti. Ta často bývá výrazně vyšší než zákonem povolený rychlostní limit. Ve spojení s jezdeckou nezkušeností či osobnostní nevyzrálostí jde o smrtící směs,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Loni za stejné období zahynulo 20 jezdců v jedné stopě.
- Chyby cyklistů zapsaly do statistik nehod 8 usmrcených (meziročně o 3 více). Dalších 5 bicyklistů zemřelo cizím zaviněním. Celková bilance mrtvých cyklistů je o 2 horší než v roce 2016.
- Chodci byli určeni za viníky ve 463 případech, 1 osoba zahynula. Oproti roku 2016 markantně ubylo usmrcených chodců z jejich vlastní viny - o rovných 10. „Celkově přišlo od ledna o život 32 chodců, o 19 méně než v roce 2016. A bylo to nejméně za posledních deset let,“ doplňuje Roman Budský.
- Děti zavinily celkově 248 nehod, z toho v 63 případech jako cyklisté a 185 jako chodci. Nikdo při nich nepřišel o život, nicméně došlo k těžkému zranění 14 osob, dalších 219 utrpělo zranění lehké. Přesto za prvních pět měsíců (stejně jako loni) již 2 děti zahynuly – cizí vinou.
- Výrazně méně než loni bylo usmrcených seniorů – 25 (vs. 46 v r. 2016). Byl to nejnižší počet za posledních 10 let.
- Lesní zvěř a domácí zvířata se podepsaly na vzniku dalších 4 717 nehod, ty se naštěstí obešly bez následků na životech.
- Alkohol zabíjel v 6 případech, meziročně však bylo mrtvých o 11 méně. „Podíl usmrcených při těchto nehodách činil 3,6 procenta, dlouhodobě se jedná o 9 procent,“ upřesňuje Roman Budský. Drogy si vybraly 1 oběť, i zde došlo – byť k symbolickému - snížení o 1 usmrceného. Alkohol a jiné zakázané návykové látky si celkově vybraly nejméně obětí za posledních 10 let.
- V obci zemřelo 58 lidí (meziročně méně o 7), mimo obec 109 (méně o 13). Výrazně méně se umíralo na dálnicích. Letos to bylo v 9 případech, zatímco loni 19.
- Celkový počet usmrcených od ledna do května byl nejnižší od roku 1993. Nejvíce mrtvých vykázaly statistiky v roce 1994, a to 533.
V osmi krajích méně mrtvých, premianty Praha a Vysočina
V osmi krajích zaznamenaly statistiky nehod pokles počtu mrtvých. Meziročně o nemalých 18 méně lidí (tedy 45 procent) zemřelo ve Středočeském kraji, o 8 méně to bylo v Moravskoslezském kraji, o 7 na Pardubicku a o 6 na Olomoucku. Naopak šest krajů se oproti loňskému roku pohoršilo. Nejmarkantnější to bylo v kraji Jihomoravském. Zde zemřelo o 12 (tedy 109 %) lidí více. Počet těžce zraněných se snížil celkově ve 12 regionech, nárůst byl zaznamenán jen na jihu Čech:
- Po jednom dítěti zemřelo cizím zaviněním ve Středočeském kraji a na Plzeňsku.
- Největší podíl usmrcených chodců na celkovém počtu obětí nehod bylo na Plzeňsku (29 % oproti průměru za ČR ve výši 19 %).
- Zatímco se usmrcení cyklisté v rámci celé ČR podíleli na celkovém počtu mrtvých 8 procenty, na Pardubicku to byla rovná čtvrtina.
- Podíl motocyklistů na celkovém počtu obětí v ČR byl 13 procent, ovšem v Praze, Olomouckém a Libereckém kraji to bylo shodně po 29 procentech.
- Celostátní podíl seniorů na celkovém počtu obětí byl 15%. V Praze se jednalo o hrozivých 71 %.
- Alkohol a drogy zabíjely v 5 krajích ze 14.
- Nepřiměřená rychlost v ČR si vybírala cenu nejvyšší ve třetině případů. Na Karlovarsku to bylo 100 procent.
- Řidiči nákladních vozidel nezabíjeli na Liberecku a Zlínsku, v Moravskoslezském kraji si však jejich nehody připsaly 6 mrtvých.
Na železničních přejezdech meziročně o 35 procent méně mrtvých
Na železničních přejezdech zemřelo od ledna do konce května celkově 13 osob. O 7 méně než v roce 2016. V devíti krajích nebyl zaznamenán žádný smrtelný případ následkem střetu se železničním vozidlem. Meziročně se situace zlepšila v 10 krajích, naopak ve dvou – Olomouckém a Plzeňském – došlo ke zhoršení.
Nehodovost v Libereckém kraji
V Libereckém kraji vyšetřovala Policie ČR celkově 1 636 nehod. O život při nich přišlo 7 osob, dalších 29 bylo zraněno těžce a 408 lehce. „Meziročně bylo vyšetřovaných nehod více o 59, rovněž narostl počet jejich obětí, a to o 2. Naopak došlo k významnému poklesu těžce zraněných – o 12, tedy 29 procent. Pokles – o 21 jedinců - byl zaznamenán i u celkového počtu lehce zraněných,“ upřesňuje Vlasta Suchánková, vedoucí oddělení tisku a prevence Krajského ředitelství PČR Libereckého kraje. Řidiči motorových vozidel zavinili 1 291 nehod, meziročně o 62 více. Lesní zvěř či domácí zvířata figurovala jako viníci u 242 nehod, oproti roku 2016 je to méně o 30 případů. S velkým odstupem následují řidiči nemotorových vozidel, kteří zavinili celkově 38 nehod (o 6 méně než loni), závada komunikace se podepsala na vzniku 21 nehod. Zde naopak došlo k nárůstu o 14 případů. „Děti celkově zavinily 15 nehod, z toho v 5 případech jako cyklisté a v 10 jako chodci. Při těchto událostech nebyl naštěstí nikdo zraněn smrtelně ani těžce,“ uvádí Jan Polák, koordinátor bezpečnosti silničního provozu Libereckého kraje. Alkohol se podepsal na vzniku 84 nehod, drogy pak na 12. Při těchto nehodách zemřeli 2 lidé, další 3 byli zraněni těžce a 36 lehce. Bohužel i nadále se ujíždělo od zaviněných nehod. Těchto případů za prvních pět měsíců letošního roku zaznamenali policisté celkem 354, o 86 více než loni. Těžce zraněni při nich byli 2 lidé, dalších 7 utrpělo zranění lehké. „V letošním roce by podle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu nemělo při nehodách v Libereckém kraji přijít následkem nehod o život více než 13 osob. Liberecký kraj udělá vše pro splnění tohoto náročného cíle. Zvýšenou pozornost budeme i nadále věnovat preventivním aktivitám zaměřeným na bezpečnost dětí, ale také cyklistů, motocyklistů a chodců,“ říká Marek Pieter, náměstek hejtmana, řízení rezortu dopravy, investic a veřejných zakázek.