Méně mrtvých automobilistů a chodců, více obětí z řad cyklistů a motocyklistů
V 7 krajích nárůst počtu obětí, nejvíce na jihu Moravy a Plzeňsku
V Libereckém kraji 15 obětí, meziročně o 5 více. Jaké byly příčiny tragických nehod?
Od ledna do července letošního roku vyšetřovala Policie ČR celkem 57 923 dopravních nehod, o 2 291 více než v roce 2016. Zemřelo při nich 275 osob. Bylo to o 8 méně než loni, současně se jedná od vzniku samostatné České republiky o nejpříznivější výsledek. Nejtragičtější byl rok 1994, kdy za prvních sedm měsíců roku přišlo o život 767 lidí. Letos při nehodách bylo dalších 1 251 osob zraněno těžce (pokles o 226) a 13 747 lehce (pokles o 123).
Během prvních sedmi měsíců letošního roku při nehodách zemřelo 137 cestujících v osobních automobilech (meziročně o 16 méně), 51 chodců (-5), 42 motocyklistů a jejich spolujezdců (+7), 25 cyklistů (+7), 17 pasažérů v nákladních vozech (-1) a po jednom cestujícím v autobusu a tramvaji (loni se tyto nehody obešly bez obětí). Poslední obětí byl řidič jiného nemotorového vozidla, než je bicykl (+1).
„Více se umíralo v 7 krajích. Nejvyšší nárůst zaznamenaly statistiky v Jihomoravském (o 14 osob) a Plzeňském kraji (o 13 lidí). Na druhou stranu k výraznému poklesu mrtvých došlo ve Středočeském kraji (o 23 osob), s velkým odstupem následují Pardubicko (o 9 lidí) a Olomoucký kraj (pokles o 8 obětí),“ konstatuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Na železničních přejezdech zemřelo od ledna do konce července celkově 20 lidí, o 6 méně než loni. V sedmi krajích se střety se železničními vozidly obešly bez obětí na životech. Naopak na Plzeňsku letos na přejezdech zahynulo již 5 osob, v krajích Olomouckém a Středočeském po 4 lidech.
Nehodovost v Libereckém kraji
Od ledna do července byli v Libereckém kraji přivoláni policisté k celkem 2 379 nehodám. O život při nich přišlo 15 osob, dalších 52 utrpělo zranění těžké a 683 lehké. „Meziročně se počet vyšetřovaných nehod zvýšil o 80, bohužel však narostl i počet jejich obětí, a to o 5. Naopak o 9 méně bylo těžce zraněných. Počet těch, co utrpěli zranění lehké, byl stejný,“ upřesňuje Vlasta Suchánková, vedoucí oddělení tisku a prevence Krajského ředitelství PČR Libereckého kraje. Nejčastěji se umíralo na Českolipsku (6 obětí). Další 4 lidé zemřeli na Semilsku, 3 na Liberecku a 2 v okrese Jablonec nad Nisou. Z celkově 15 usmrcených bylo 6 řidičů automobilů (v jednom případě auta nákladního), 4 motocyklisté, po 2 cyklistech a chodcích a 1 spolujezdec v automobilu.
Řidiči motorových vozidel zavinili 1 857 nehod, lesní zvěř a domácí zvířata 339 střetů. Pomyslnou třetí příčku obsadili řidiči nemotorových vozidel, kteří byli viníky v 91 případech. Komunikační závada byla příčinou 30 nehod, chodci pak v 28 případech. „Děti ve věku do 15 let byly viníky 27 nehod, ve 12 případech jako cyklisté a v 15 jako chodci. Při těchto nehodách naštěstí nikdo nezemřel, avšak 2 osoby utrpěly těžké zranění,“ říká Jan Polák, koordinátor bezpečnosti silničního provozu Libereckého kraje. Alkohol asistoval u 141 nehod, drogy pak u 15. Při těchto nehodách zemřeli 3 lidé, 7 osob bylo zraněno těžce a 71 lehce. Znepokojivé je, že celých 76 procent těchto nehod spáchaly osoby s hladinou alkoholu v krvi 1 promile a více. „Při preventivních aktivitách věnujeme zvýšenou pozornost právě alkoholu a drogám v silničním provozu. Cílíme nejen na řidiče aut, ale také na cyklisty, motocyklisty i chodce. Máme letos již řadu prezentací, seminářů a kurzů za sebou a další aktivity nás čekají. V září to bude například tradiční Týden mobility, kdy si to důležité z dopravy opět připomeneme“ uzavírá Marek Pieter, náměstek hejtmana, řízení rezortu dopravy, investic a veřejných zakázek.
Jaké byly hlavní příčiny smrtelných nehod v Libereckém kraji?
- Z podrobnější analýzy nehod vyplývá, že cestující v osobních vozidlech zemřeli ve 3 případech při střetu s jiným vozidlem, jehož příčinou bylo přejetí do protisměru. Další dva řidiči zemřeli v důsledku nezvládnutí řízení a následného nárazu do pevné překážky. Jeden šofér přišel o život při předjíždění po nárazu do vlevo odbočujícího traktoru. Ke třem tragickým případům došlo na Českolipsku a ke třem na Semilsku.
- Řidič nákladního automobilu zemřel nezaviněně při kuriózní nehodě, kdy kvůli silnému poryvu větru spadl na kabinu jeho vozu vzrostlý strom. Jeho vůz následně přejel do protisměru a levou částí kabiny narazil do dalšího velkého stromu. Řidič byl na místě usmrcen. K nehodě došlo na Českolipsku.
- Motocyklisté zemřeli ve dvou případech v důsledku nezvládnutí řízení (v jednom případě byla jasnou příčinou nepřiměřená rychlost jízdy), v jednom případě při předjíždění osobního automobilu odbočujícího vlevo a konečně čtvrtý motocyklista doplatil na to, že mu nákladní automobil nedal přednost v jízdě. Dva motocyklisté zemřeli na Liberecku, po jednom na Českolipsku a Jablonecku.
- Jeden z chodců zemřel v noci po střetu s osobním automobilem. Šetřením bylo prokázáno, že nebyl označen reflexními doplňky. Druhou chodkyni usmrtil nákladní automobil při couvání. K uvedeným tragickým nehodám došlo na Semilsku a Českolipsku.
- Oba cyklisté zemřeli při nehodě bez účasti jiného účastníka silničního provozu. V obou případech z důvodu nezvládnutí řízení a následného pádu na silnici či nárazu do sloupu elektrického vedení. K nehodám došlo na Jablonecku a Semilsku.