Za tmy se po silnicích v průměru pohybujeme více než 6 měsíců svého života. Pravidelní jezdci ovšem více než 9 měsíců S hulvátstvím při řízení to nebude tak horké – průměrný řidič za svůj život někomu ze svých kolegů poděkuje 4 303x, vynadá „jen“ 83x Ideální automobil? Komfortní, vybavený asistenčními systémy, s nízkou spotřebou. Někteří by si rovnou pořídili jeho létající variantu.
Nezávislá marketingová společnost Common Sense Advisory provedla pro automobilku Citroën průzkum zaměřený na to, jakou část svého života stráví průměrný občan Evropské unie v automobilu i jakým aktivitám a kolikrát za život se během jízdy oddává. Odpovídalo více než 3 500 respondentů ze 7 států EU. Češi sice chyběli, ale i tak pro nás mohou být mnohá zjištění zajímavá či překvapivá.
Obyvatelé Evropské unie za celý svůj život stráví v průměru zhruba 4 roky a 1 měsíc v automobilu, z toho 2 roky a 9 měsíců za volantem a 1 rok a 4 měsíce jako pasažéři. Celkově pobudou v kabině svého vozidla s rodinnými příslušníky či přáteli zhruba 2 roky a 1 měsíc. A nemálo jezdíme i v noci, neboť pod rouškou tmy procestujeme celkově více než 6 měsíců. To platí v průměru. Každodenní jezdci stráví ve svém vozidle více než 5 let a 4 měsíce. Za tmy se na silnicích pohybují více než 9 měsíců. Za celý svůj život evropští motoristé svůj vůz někomu půjčí průměrně 86x a s někým společně vyjedou do práce, na dovolenou apod. 198x.
Co všechno a kolikrát obyvatelé EU během svého pobytu v kabině automobilu stihnou provádět:
- jako řidiči 142x nouzově zabrzdí, aby zabránili kolizi
- 3 918x poslouchají velmi hlasitou hudbu a 3 917x zpívají
- 1 234x se během jízdy češou, provádějí make up či se holí
- 170x se hystericky smějí, naopak jen 59x pláčou
- 129x se hádají, ale také 61x se usmiřují
- 2 050x jedí, 3 312x pijí
- až 289x se někomu při jízdě podaří nápoj rozlít
- něco hledají pod svým sedadlem 1 188x
- 797x si řidič povzdechne, že musí zase natankovat
- 2 432x někoho políbí…
A polibkem to nemusí končit. „Průměrně 4x za život se občan EU plně oddává fyzické lásce. To platí pro Brity či Francouze. Italové jsou v tomto směru nejvášnivější, uvedenou aktivitu v kabině svého vozu průměrně za život provozují 8x,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Jak se chováme za volantem
Zdaleka nemusí platit, že šoféři jsou motorizovaní hulváti. „Průměrný řidič totiž někomu ze svých kolegů na silnici poděkuje 4 303x za život. A také 3 122x někoho zpoza volantu pozdravíme, ať už se jedná o chodce či jiného řidiče. Naopak hádku s jiným řidičem zažijeme jen 83x za život,“ uvádí Roman Budský. Někdy jsou hodiny strávené o samotě za volantem opravdu dlouhé. Nelze se tedy divit, že průměrný šofér si 2 817x povídá sám se sebou. Určitě lepší varianta než zdřímnutí si za volantem, se kterým se průměrný motorista setká za život 75x. V neznámých končinách průměrně 106x požádáme někoho z místních o radu, jak dojet do cíle. Přibližně 3x v životě si posteskneme, že auta už neumějí jezdit úplně sama.
Parkování nemusí být bez potíží
Nepříjemné může být zapomenout, kde jsme svůj vůz zaparkovali. Nemusí se jednat o nijak řídký jev, neboť se s ním motoristé za život setkají 82x. Nejednou se podaří zaparkovat na nevhodném místě. Toho pak celkově litujeme 59x, zpravidla v důsledku udělené pokuty či poškrábaného plechového miláčka. Zhruba 3x při parkování litujeme, že jsme si nepořídili menší vůz.
Co bychom změnili v kabině svého vozidla?
Jaké doplňky by nejraději uvítali řidiči v kabině svého automobilu? Nejčastěji, tedy v 18 procentech případů, vybavení zvyšující komfort cestování. Možná překvapivě nám nejvíce chybějí prostředky pro pohodový spánek – postel, přikrývka a polštář. Stejně často toužíme po pohodlnějších sedačkách, nejlépe vybavených masážními prvky. S velkým odstupem by 7 procent šoférů přivítalo bohatší spektrum asistenčních systémů, přičemž nejčastěji byly zmiňovány autonomní řízení, navigace, zařízení pro lepší vidění, parkovací asistent a automatická převodovka. Rovněž tak by v 6 procentech případů neuškodilo, pokud by v kabině byla nějaká zařízení pro možnost občerstvit se za jízdy (chladnička a nápojový automat) a lepší mediální zařízení (jako jsou televizor, kvalitní reproduktory a také nabíječka mobilních telefonů). Jeden ze sta respondentů by rád svůj vůz dovybavil střešním oknem či posuvnou střechou.
Jak bude vypadat automobil, který si příště koupíme?
Pokud obyvatelé EU uvažují o koupi nového automobilu, ve 32 procentech případů budou požadovat více asistenčních systémů, jako jsou například parkovací asistent, tempomat či rovnou autonomní řízení. V nižší spotřebu paliva u nového vozu doufá 21 procent respondentů (sázejí na čisté energie či hybridní pohon). Elektromobil by si pořídil každý dvacátý. Sportovní geny vozidla, slušný výkon, provozní spolehlivost a bezpečnost bude vyhledávat 11 procent odpovídajících. Stejný počet účastníků ankety bude chtít více komfortu. Někteří řidiči by si nejraději pořídili létající automobil. A není jich zrovna málo, jedná se o 4 procenta budoucích kupujících. Stejně bylo i těch, kteří touží po prostorném či naopak kompaktním vozidle. „A ne vždy jsou evropští řidiči spokojeni se službami autoservisů. Více než 3x za život by nejraději mechanikům od plic sdělili svůj skutečný názor na kvalitu či cenu jejich práce. Je vidět, že šikovných řemeslníků je málo nejen v České republice,“ uzavírá Roman Budský.