Do konce letošního února vyšetřovala Policie ČR celkově 15 062 dopravních nehod, při kterých zahynulo 61 osob, dalších 243 bylo zraněno těžce a 2 970 lehce. Oproti stejnému období loňského roku bylo sice vyšetřovaných nehod o 533 méně, narostl však počet jejich obětí, a to o 5. Rovněž tak vzrostl počet zraněných těžce (o 35) i lehce (o 191). Nejvíce mrtvých během prvních dvou měsíců bylo v roce 1993 (celkem 191), naopak nejpříznivější statistiky byly v roce 2017 s 56 usmrcenými.
Všech 61 obětí zemřelo vinou řidičů motorových vozidel. Podrobnější pohled na statistiky nehod ukázal, že zaviněním řidičů osobních automobilů zemřelo 52 lidí, dalších 6 pochybením šoférů nákladních vozidel a 1 zaviněním řidiče autobusu. Další 2 smrtelné případy šly na vrub řidičů, kteří od nehody ujeli. Hlavními zabijáky byly nesprávný způsob jízdy (34 obětí) a nepřiměřená rychlost (19 mrtvých). S velkým odstupem následují nedání přednosti (7 usmrcených) a nesprávné předjíždění (1 oběť). „Při nehodách zemřelo 20 chodců, všichni cizím zaviněním. To je o 5 více než loni. Chodci se tak podíleli na celkovém počtu obětí nehod z rovné třetiny, zatímco v roce 2017 to bylo 27 procent,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Umíralo se hlavně na silnicích mimo obec. Zde přišlo o život 43 osob, o 5 více než loni. V obcích zahynulo zbývajících 18 lidí, stejně jako v roce 2017. Nejvíce mrtvých (36) bylo při nehodách, ke kterým došlo na silnicích se suchým povrchem. Dalších 20 smrtelných případů šlo na vrub nehod, ke kterým došlo na mokrém povrchu. Na náledí či sněhu přišly o život 4 osoby. Za snížené viditelnosti zemřelo 36 lidí, zbývajících 25 zahynulo za dne, kdy nebyla viditelnost zhoršená vlivem povětrnostních podmínek.
Letošní únor byl od vzniku samostatné České republiky nejméně tragický
Během února zemřelo na českých silnicích 21 osob. „Letošní únor byl nejméně tragický od roku 1993. Dnes se snad ani nechce věřit, že naopak v letech 1999 a 2000 zemřelo shodně po 92 lidech,“ říká Roman Budský. Na Královéhradecku, Olomoucku a Karlovarsku nezaznamenaly statistiky žádnou oběť dopravních nehod, v Praze, na Plzeňsku, Zlínsku, Liberecku a v kraji Vysočina zemřelo po jedné osobě. Po dvou mrtvých bylo v krajích Jihočeském, Jihomoravském, Moravskoslezském, na Pardubicku a Ústecku. Ve Středočeském kraji však zahynulo 6 osob.
V šesti krajích se meziročně počet mrtvých snížil
Zatímco v rámci celé České republiky meziročně počet obětí nehod narostl, v šesti krajích naopak došlo ke snížení (kraje Jihočeský, Plzeňský, Královéhradecký, Moravskoslezský, Vysočina a Zlínský), Na Liberecku a Karlovarsku zemřelo stejně lidí jako loni. Nejčastěji se umíralo v kraji Středočeském (12 obětí), Pardubickém, Plzeňském a Moravskoslezském. Naopak nejpříznivější statistiky fatálních nehod byly na Karlovarsku (1 mrtvý) a dále Královéhradecku, Vysočině a Liberecku (po 2 obětech).
Nejtragičtější byly nehody na Plzeňsku, opakem byla Praha
Ze statistik vyplývá, že zatímco loni v rámci celé ČR zemřelo 3,6 osoby na jeden tisíc vyšetřovaných nehod, letos to byli 4 lidé. „Pravděpodobnost úmrtí při nehodě byla letos o 11 procent vyšší než loni. Nejtragičtější byly dopravní nehody na Plzeňsku s téměř 11 mrtvými na tisíc nehod vyšetřovaných Policií ČR, opakem byla Praha s bilancí necelé jedné oběti,“ uzavírá Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.